Овладейте силата на цветовете! Как да изберем цвета на дрехите

5.2. 2024, Ванесса Скацелова
Овладейте силата на цветовете! Как да изберем цвета на дрехите

Бяла или синя риза? Жълта тениска? Тъмносини панталони? Цветовете са навсякъде. Те влияят на това кои сме, как изглеждаме и как въздействаме на другите. Дори влияят на това, дали ще получим по-висока заплата или мечтаната ни позиция. Цветовете дори засягат кожата ни, кръговете под очите ни, формата на носа ни и симетрията на очите ни. Използваме ги, за да покажем силните си страни, но те могат да разкрият и слабостите ни. Носим ги според настроението си и според това какво настроение могат да ни предадат.

Червения цвят, когато ни е нужно да си добавим смелост и самочувствие; синьо, когато имаме презентация или срещи; зелено, когато трябва да успокоим мислите си. Има много гарантирани ръководства за това как да разберете какво означава всеки цвят, много ръководства, които описват значенията на цветовете и които ще ви кажат със сигурност кой цвят ще ви подхожда. Но в действителност цветовете са алхимия. И не всеки разбира от нея. 

С помощта на експерта, стилист и лектор Петър Лукеш, който вече десетилетия работи върху типологията на цветовете, ние разгледахме основните цветове, за да разкрием тяхното значение, символика и свойства.

Кой носи червено? Какъв е кралският цвят? Какво символизира бялото? В какъв цвят никога няма да бъдете пренебрегнати? И кой може да се справи с розовото?

Приятно четене! 

Черно 

Черното е Жокер. Носим го, когато подсъзнателно не искаме да разкрием кои или какви сме.

Черното винаги е било свързвано със сянката, нощта, подсъзнанието и женствеността. Може да звучи малко дискриминационно от днешна гледна точка, но женствеността винаги се е свързвала по-скоро с дълбочината и тъмнината, а не със светлината. Черното се създава чрез смесване на всички цветове заедно. Черното - и между другото символиката на смъртта с черното, която имаме, е свързана с това - означава, че всички цветове трябваше да умрат, за да се създаде. Черното е индивидуалната смърт за създаване на колективен цвят. Краят на цветовете ли е или ново начало? Зависи от гледната точка. Интересното е, че черното е един от най-популярните цветове. От една страна, ние го носим като цвят на тъгата, от друга страна, като нормален ежедневен цвят. В същото време го носим като празничен цвят, като цвят на елегантността, това е най-официалният цвят. Емблематични марки дрехи, авто-мото или технологични марки често го избират за своето лого. Защо избрахме черния цвят? Защото черното е интересно. Можете да кажете всичко за него - ако кажете, че е секси, прави сте, ако кажете, че е консервативно и официално, прави сте, ако кажете, че е креативно, прави сте, ако кажете, че е достойно, отново сте прави. Няма изречение, което да не можете да кажете за черното. И точно поради това, което представлява този цвят, ние го носим, ​​когато подсъзнателно не искаме да разкрием какви и кои сме. Черното ни позволява всичко, черното е един вид Жокер - можете да го поставите вместо асо, можете да го играете вместо седмица, но и вместо краля.

Марки, които използват черния цвят: Gucci, Dolce & Gabbana, Chanel, The Telegraph, Gillette, Sony, MTV.

Бяло

Бялото е чистота. Носим го, когато искаме да изглеждаме изискано и луксозно.

Бялото е като сестра на черното, но е малко наобратно. Но един аспект е подобен – бялото също съдържа всички цветове, само че за разлика от черното, където всички пигменти са смесени, при бялото означава, че вече са съществували някъде. „Бели“ са всички цветове, които все още не са влезли в контакт с материята. Бялото символизира чистотата, която никога не е влизала в контакт с нещо материално. Чак след този контакт се разбива на всички други цветове. Ето защо бялото се свързва с чистотата, с девствеността, с новото начало, раждането. Бялото може да бъде всичко, но трябва да се свърже с материята. Дотогава тя е универсална и чиста.

Когато облечете бялото, искате да сте безупречни, чисти. Благодарение на тези асоциации бялото обикновено се възприема много положително.

Този, който носи бяло, иска да изглежда (и изглежда) много изискано. Бялото е непрактично и следователно е исторически цвят на лукса. Във времената, когато нямаше перални, показвахте с бялото, че можете да си позволите нещо толкова непрактично като бялото. До известна степен – подсъзнателно – това важи и днес.

В исторически план първо се е носело бяло бельо, което между другото е още един знак за богатство и статус. Но тогава хората, които можеха да си позволят бяло, искаха статусът им да бъде видян. Мислеха как да покажат белите дрехи. Това беше постигнато с помощта на ризите, чиито парчета се виждаха под другите дрехи. Това се закотви в сферата на мъжката мода.

Марки, които използват бялото: Apple, Tesla, Nike, Dove.

Червено

Червеното е мъжки цвят. Носим го, когато искаме да привлечем вниманието към себе си или когато ни е нужно да си добавим сила и смелост.

Червеното е много интересен цвят. Автоматично събужда динамика и насърчава енергията. Свързваме го с позитиви и негативи, с радост и агресия. Червеното носи опасност, риск от кръвопролития, агресия и експлозивност, но има и основна енергия, животинско настроение, стремеж. Именно поради това то е предимно мъжки цвят. Свързва се с революция, аргументация. Всичко това е съчетано с огромен заряд в него. Често подсъзнателно го избираме, когато ни предстои спорен сблъсък, среща, която не очакваме с нетърпение или за която ни трябват сила и смелост. Червеното има още едно много специфично нещо. Повечето динамични цветове не са законово високи, но червеното е голямо изключение - ще го намерите на червените килими на празнични събития, ще го намерите в кралските семейства, в дрехите на крале и кралици. Това се случва много рядко при динамичните цветове. В древен Китай дори е бил цветът на сватбената церемония.

Червеното предизвиква физиологични промени в организма – повишава пулса, кръвното налягане, дишането, секрецията на адреналин и дейността на черния дроб. Той насърчава повечето хора да бъдат активни и също така стимулира апетита.

Червеното е цветът на победителите, това е цветът на постиженията, които сте постигнали и в които трябва да участвате със собствените си усилия. Това е още един неин символ. Когато нося червено, например риза, трябва да мога да я нося. Хората, които са интровертни и не обичат да се открояват от тълпата, обикновено няма да носят червено. Носенето на червено означава, че искате и желаете да бъдете видени. Екстровертите и хората, които трябва и искат да бъдат видени във всеки един момент, имат по-голяма склонност към червеното. Можете да носите червено, когато искате да предадете някакъв символ чрез него или когато трябва да си добавите нещо - например да си дадете смелост, сила или енергия.

Марки, които използват червеното: KFC, Netflix, CNN, Vodafone, Coca Cola, YouTube, Marlboro nebo Adobe.

Синьо

Синьото е цветът на комуникацията и думите. Това е най-популярният цвят в света.

Синьото е много земен цвят, който символизира разум, рационалност, аналитично мислене, абстрактно мислене, комуникация. Това са най-висшите цивилизационни ценности на нашия свят. Синьото е основният цвят на нашето общество, на нашето мислене. Синият цвят отразява много добре нашето възприемане на културата на цивилизацията. Между другото, вижте колко значимо е синьото в бизнеса, в политиката, в облеклото на целия разумен свят. За нас той дори е един от най-популярните цветове в света, той символизира човешката добавена стойност, която обикновената природа няма, той символизира, че ние сме единственото същество на планетата, което говори. Синьото е цветът на общуването, сини са думите и дипломацията, синьото е цветът на приятелството и успеха.

В същото време синьото символизира мъдрост, интелигентност и дълбочина. Вдъхновява и помага с подреждането на мислите. Синият цвят подсъзнателно символизира въздух, вода и чистота, може би затова успокоява сърдечния ритъм, насърчава интелектуалната работа и повишава концентрацията.

В облеклото синият цвят вдъхва спокойствие и авторитет, с тъмно синьото облекло показвате интелектуалните си способности, успех и перспектива, със светло синьото вдъхвате спокойствие и приятелство.

Марки, които използват синьото: Facebook, Twitter, Skype, PayPal, Linked In, Dell, Intel, Ford, Pepsi.

Зелено

Зеленото е цветът на свободното време, което обикновено се свързва с по-малко представяне в бизнес професиите.

Зеленото е интересно. Като цяло това е цвят, който може да ни успокои, но статистически се свързва с по-ниска ефективност в бизнес професиите. Когато сте носили зелено на работа, автоматично сте били оценени като работещи с ниска работна производителност. Това вероятно е свързано с факта, че зеленото винаги е било основно цвят за свободното време - аристокрацията носеше зелено само в селските резиденции и за свободното време. Исторически, зеленото не е градски цвят и със сигурност не е цвят за работа. Ето защо и до днес свързваме зеленото със свободното време.

Зеленото има успокояващ и доверителен ефект върху умовете ни. Успокоява нервната система, намалява налягането и има положителен ефект при мигрена. Зеленото символизира релаксация, а също и здраве, което е свързано с факта, че повечето хора подсъзнателно свързват зеленото със свежестта и природата.

Марки, които използват зеленото: Spotify, Starbucks, Subway, Sprite, Heineken, WhatsUp, Land Rover, John Deere.

Сиво

Сивото е цветът на интелигентността. Често се свързва със сивата кора на главния мозък и има спокоен и балансиращ ефект.

Сивото е един от малкото наистина неутрални цветове. Може да е средно наситено и да има всички основни цветове в него, но с половин наситеност. Тази неутралност е символично силно свързана с него и именно благодарение на него сивото е цветът на високото ниво, висшето общество. Често се свързва с мозъчната кора и с интелекта, изглежда спокойно и уравновесено. Когато има твърде много сиво, то може да е скучно, но от друга страна, благодарение на своята неутралност, сивото има една страхотна черта - наистина може да се комбинира с всеки друг цвят, защото всеки друг цвят нарушава неговата стерилност.

Марки, които използват сивото: Apple, Swarovski, Lexus, Wikipedia, Mercedes Benz.

Жълто

Този, който носи жълто, автоматично не може да бъде пренебрегнат.

Ние реагираме най-чувствително на жълтата част от спектъра, така че когато някой се облече в жълто, е невъзможно да не се вижда. Просто не може да се пропусне. Това има две страни - положителното е, че винаги ще се вижда, но отрицателното е, че ако има някаква беда, обикновено е виновен "жълтият", точно защото е най-видим. Жълтото е оптимистичен цвят, който насърчава, освобождава, хармонизира, усеща топлина и отвореност. Той е цветът на слънцето и светлината и има положителен ефект срещу страх, безпокойство и успокоява нервната система и насърчава концентрацията и паметта.

Марки, които използват жълтото: IKEA, McDonald's, Burger King, DHL.

Оранжево

Особено в облеклото ние свързваме оранжевото с по-ниско значение и по-нисък социален статус.

Оранжевият цвят се свързва с енергия и жизнена сила. Може да представлява ентусиазъм и положително отношение към живота. В същото време това е цвят, който стимулира креативността и радостта. Поради това често се използва в артистични среди и дизайн, за да изрази оригиналност и забавление. Оранжевото напомня за топлите слънчеви лъчи и се свързва със слънцето и лятото, това е цвят, който насърчава социалните взаимодействия. Използва се в маркетинга и брандирането, за да привлече вниманието и да насърчи социалната ангажираност, особено неформалните и спокойни форми на комуникация. В същото време е интересно, че в нашата културна среда това е един от цветовете, които не предпочитаме много и често го свързваме с по-нисък смисъл и по-нисък социален статус, особено в облеклото.

Марки, които използват оранжевото: MasterCard, NN, Mozilla, PornHub.

Розово 

Мъжете, които носят розово, показват своята уникалност, увереност и смелост.

Розовото се създава чрез разреждане на червеното, така че всъщност е бебешко червено. Има червен потенциал в себе си, но не е опасен. Свързваме го предимно с жени и повечето марки, които използват розово, са насочени предимно към жените. Исторически обаче е имало много периоди, когато розовото се е смятало за мъжки цвят. Да не забравяме, че розовото все още е червено, макар и разредено, но червено. И това е, наред с други неща, цветът на агресията, животинството, борбата и революцията. Когато един мъж днес носи розово, това е знак за неговата уникалност, самочувствие и смелост. Това означава, че може да се противопостави на всеки.

Розовото ускорява сърдечния ритъм и желанието за сладко, успокоява емоциите и хармонизира. Често се свързва с игривост, младост или детство и любов. Това е цветът на сдържаната елегантност.

Марки, които използват розовото: Barbie, T-Mobile, Victoria Secret, Flickr, Tinder.

Лилаво

Лилавият цвят обикновено се свързва с богатство и висше общество.

Лилавото съчетава качествата на червеното (енергия и страст) със синьото (спокойствие и хармония) и следователно може да символизира емоционален баланс и психическа стабилност. Символиката на лилавия цвят е богата и може да се възприема по различен начин в различните култури и контексти. В много култури лилавият цвят се свързва с кралски особи и богатство. Исторически погледнато, той е бил използван върху кралски одежди и бижута на короната като символ на власт и достойнство, което също може да е свързано с трудността му за получаване. Лилавото също се свързва с духовния свят и мистиката. Често се смята за цвета на медитацията, интуицията и духовното израстване. Това е цветът, който свързваме с изкуството, креативността и индивидуалността. Често се използва в рекламата и дизайна, за да привлече вниманието и да изрази уникалността. Има още един интересен ключов аспект на лилавото в облеклото и това е различното възприятие между мъжете и жените. Докато лилавото е популярно сред жените, за много мъже това е цвят, който предпочитат да избягват и е невъобразимо да го носят.

Марки, които използват лилавото: Milka, Yahoo, Cadbury.

Бежово и кафяво

Тези цветове са доста неутрални по природа. С кафявото свързваме земност. Кафявото е надеждно, приятелско, приветливо, топло. То е необходимо, като земята, но е нормативно ниско. Това е цвят, който исторически символизира спомагателни и обслужващи професии. А бежовото е такова меко кафяво. Бежовото е много неутрално и изискано. И за разлика от кафявото, то придоби статута на неутрален лукс, като бяло или сиво.

Хареса ли ви статията? Сподели!

Ванесса Скацелова

Автор на статията

Интересува Ви повече? Искате да ни попитате нещо?

Жалко, още няма нищо тук. Ще се радваме на коментар.